Home Owner TutoriaL Lirik Lagu Dunia Iman Bookstore

Followers

Friday, August 31, 2012

Segmen Up Follower & Tambah Kenalan Part 3

Jumaat , 31 / 08 / 2012
! Assalamualaikum !
بسم الله الرحمن الرحيم

Hai , apa khabar sume ?? harap shat dan ceria selalu . Hari nie 31 august bersama 13 syawal :) Okey , rasa macm tak ada hati nak bercerita , nak join segmen je :D . Wani nie bab-2 join-2 segmen nie laju la , tapi tak nak yang ad sponsor bagai , maaf :)

Segmen kali nie :-

~ klik banner untuk join ~

Follower : 102 orang
Negeri : Selangor .


Salam Kemerdekaan ke-55


Wednesday, August 22, 2012

Keadaan Raya Pertama

Rabu , 22 / 08 / 2012
! Assalamualaikum !
بسم الله الرحمن الرحيم

Hai sume ! cmne raya korang ? sonok ? riang ria ? haha , mestilah sonok , ceria , kumpul sedara mara . Dapat duit raya :D

Okey , raya pertme wani , ala kadar saja . Raya dekat kg , ad rendang , ketupat , lemang , kuih raya dan macam-2 .

Suasana pagi raya pun sonok , bangun-2 dah dengar suara kanak-2 kegiangan :) Bngun mandi sunat , then solat raya , balik rumah , tolong sedara mara dekat dapur , anak dara katakan , hihi . Kemudian baru buat sesi maaf bermaafan .

Erm , raya pertama uh ta pergi mana-2 pun just duduk umah , tengak tv . Rasa macam tak ada mood nak berjalan raya , hehe . 

Okeyla setakat itu .




Saturday, August 18, 2012

Alhamdulillah :)

Jumaat , 17 / 08 / 2012
! Assalamualaikum !
بسم الله الرحمن الرحيم


Ibu kata , wani selalu update entry yang sedih-2 , sedih ke ? hihi . Mak wani baca taw blog wani jadi knelah post yang baik-2 :D

Kali nie , nak post yg gumbira , gembira :) haha . Terima kasih kepada ayah dan ibu sebab belikan wani laptop . Laptop ini , insyaAllah digunakan untuk prkara yg baik-2 . 

Kene belajar rajin-2 nie :)





Thursday, August 16, 2012

Balik Raya :))

Khamis , 16 / 08 / 2012
! Assalamulaikum !
بسم الله الرحمن الرحيم

Wah !! nak raya dah la , pejam cilik pejam cilik dh nak raya :)) tapi apabila munculnya raya jangan meninggalkan apa yang telah kite amalkan di bulan ramadhan . Dan jangan terlalu suka bila munculnya bulan syawal kerana pada zaman rasulullah dahulu , para sahabat menangis bila bulan ramadhan dah nak habis , bagaimana dengan kite ?? renungkan-2kanlah :D 

Raya tahun nie nak raya mana ek ?? huu ! duduk sejenak berfikir :D cehh ! macm anak plak buat keptusan nak raya mana , wani jenis ikut ja , tak kisah pun balik mana-2 .

Okey , terasa raya tahun nie , raya dengan buku . Sebab ? midterm wani bnyak lepas raya . Bnyak ?? haha , adla dalam 2 , 3 subjek ja . Doakan wani okey :)

Dengan kesemptan yang ad ,
Wani mohon maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki :) maaf seandainya bnyak entry wani yg terkasar bahasa , penulisan ta btoi sikit :D , klau ad yg follow wani , wani ta follow balik . Wani akan follow balik cume tak ada kesemptan sekarg , maaf . Dan lain-2 kesalhan wani terhadap antum sume :)) Selamat Menyambut Hari Raya :))


Sunday, August 12, 2012

Kisah Si Perempuan Biasa dan Si Lelaki Pelajar Pondok .

|| Assalamualaikum ||
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani



Alhamdulillah , masih bernafas hari ini dan masih melihat bumi Allah yang indah dan luas ciptaanNya , masih ada yang menyayangi diri ini , memberi pengajaran dan teguran yang amat bernilai dalam diri ini .

Hari ini wani bawak laptop gi kedai , ada masa luang ini , wani luangkan bersama dengan blog . Opss ! Jangan salah faham , wani dah settlekan semua kerja dalam kedai ini seperti mengelap , menyapu dan mop , alhamdulillah , siap . Tiba-ii hati terdetik nak share dengan pembaca tentang satu kisah . Kisah benar , berlaku di alam realiti . Kisah tentang seorang perempuan biasa dengan seorang lelaki pengajian pondok .

Jatuh yang tidak ada orang simpati ialah jatuh cinta . Sebab jatuh cinta indah , tidak macam jatuh tangga atau jatuh pokok , sakit . Cinta banyak perkara cinta . Tidak ada siapa pun yang dapat larikan diri daripada mencintai dan dicintai . Kemuncak cinta , ada orang masuk syurga kerana cinta dan tidak kurang ramai orang yang akan dihumbankan ke neraka gara-gara cinta . Cinta yang bagaimana boleh bawa seseorang ke syurga dan kenapa ada yang masuk neraka lantaran kerana cinta ?
Cinta , rasa yang ada dalam hati yang tidak boleh disukat-sukat . Hati yang merasainya , sehingga boleh terhibur atau terseksa kerananya . Datangnya dari dua sumber yakni dari nafsu dan dari Allah .


Mereka berkenalan di sebuah kedai . Perempuan itu adalah perkerja di kedai itu manakala si lelaki adalah adik kepada tuan kedai . Satu pertemuan yang tak dijangka boleh mewujudkan satu perasaan dalam diri perempuan tu . Satu perasaan yang tidak terkata . Tetapi tidak bagi si lelaki itu , si lelaki hanya ingin berkenalan dan mengacau si perempuan tu . Lelaki itu mengambil nombor perempuan itu atas niat ingin mengucapkan terima kasih . Dari situ kita nampak siapa yang ikhlas dan siapa yang mempermainkan .

Salah tindakkan perempuan itu kerana melayani lelaki yang baru saja ia berkenali dan telah meluahkan apa yang dia rasa kepada si lelaki itu sedangkan lelaki itu tidak mempunyai apa-ii perasaan pun terhadap perempuan tu . Bila si perempuan itu sudah meluahkan perasaan , lelaki itu pulak meminta undur diri . Seperti , " jangan berharap dekat saya " . Patut kah begitu ? Mungkin patut atas asbab si lelaki pelajar pondok , mengaji kitab dan menghafaz al-Quran . Perempuan itu telah mencipta satu lubang yang cantik , bermaksud ikhlas untuk berkenalan dengan si lelaki itu bukan untuk dipermainkan seperti niat si lelaki itu . Mungkin lelaki tu tidak meletakkan harapan apa-ii kerana niatnya pun dah tahu , apatah lagi nak letak harapan , cuma si perempuan saja yang berharap dekat lelaki itu .

Siapa tak nak lelaki yang berkopiah , pelajar pondok atau tahfiz , al-Quran sentiasa di tangan , mungkin juga ada di ingatan dan hati , dan pembimbing dan iman yang baik pada isteri dan anak-ii . Ilmu agama ada dalam dirinya . Seorang perempuan yang memperolehi jodoh sorang lelaki tahfiz atau pondok , memudahkan perjalanannya ke syurga .

Tapi sayang , si lelaki seperti tidak menginginkan perempuan itu kerana ciri-ii isteri idaman si lelaki tidak ada dalam diri perempuan itu . Perempuan itu hanyalah perempuan biasa , bukan perempuan yang warak ataupun alim . Tetapi si lelaki inginkan perempuan yang bertutup litup ( berpurdah ) , pandai mengaji kitab dan kelihatan sempurna agamanya di mata lelaki itu .

Saat perempuan itu meluahkan apa yang dia rasa , rasa yang lama dia tidak rasa , seperti rasa yang tak terkata , dan perasaan berat untuk melepaskan si lelaki . Si lelaki itu mengatakan itu adalah perasaan syaitan , perasaan syaitan dalam diri perempuan itu . Si perempuan biasa ini merasakan dia adalah syaitan , dan si lelaki seolah-ii seperti malaikat . Malaikat yang suci menepis segala godaan syaitan , dan syaitan itu kalah . Yaa ! Seperti perempuan itu , ia terdiam , dan mengiyakan apa yang dinyatakan si lelaki itu , si perempuan tidaklah sepandai si lelaki , jadi si perempuan hanya mampu mendiamkan diri dan menanti apa yang terjadi di masa hadapannya . Malu perempuan itu hanya Allah yang Tahu , perasaan si perempuan ketika itu hanya Allah yang tahu .

Dalam hidup perempuan itu , tidak pernah berkeinginan atau berharap dapat berkenalan atau bersuamikan lelaki lepasan pondok atau tahfiz . Kerana ia berfikiran , layakkah dia mempersuamikan lelaki lepasan tahfiz atau pondok . Tetapi apabila si perempuan dapat berkenalan dengan pelajar tahfiz atau pondok . Pendiriannya berubah , ia berfikir mungkin si lelaki itu dapat mengubah hidupnya , tapi malangnya , lelaki itu mempunyai niat lain , bukan niat sepertinya . Rasa tertipu bukan dengan lelaki pondok atau tahfiz nie ? Tapi itulah takdir dalam hidupnya . Pertama kali berkenalan dengan lelaki pengajian pondok atau tahfiz , pertama kali ia meluahkan perasaannya kepada lelaki dan pertama kali ia berfikir , adakah pelajar lelaki pengajian pondok atau tahfiz sebegini terhadap perempuan ?

Sejak itu , si perempuan merasakan dia syaitan kepada diri si lelaki itu , maka si perempuan , hanya menanti apa yang terjadi akan masa hadapannya . Ia cuba melupakan harapannya kepada si lelaki dan si perempuan tidak mengharapkan lagi lelaki pelajar pondok atau tahfiz , tapi jika itu adalah jodohnya , satu ganjaran buat dirinya . Cinta si perempuan bukanlah seperti cinta Rabiatul Adawiyah terhadap Allah , tetapi si perempuan tidak akan memikirkan cinta manusia lagi kerana ia yakin Allah akan hadirkan seseorang yang mampu membimbing dan menerimanya seadanya . Mungkin Allah hadirkan lelaki itu sebagai dugaan hati buatnya . Mungkin juga Allah hadirkan kematian sebelum bertemu jodoh .

Si perempuan pernah terfikir untuk ambik hati si lelaki itu , tapi hampa hatinya bila si lelaki kata perasaan perempuan tu daripada syaitan . Maka si perempuan hentikan niatnya dan melakukan macam biasa , macam seorang kawan dengan kawan . Sakit dan sedih yang datang itu memang fitrah kehidupan . Jangan pernah mengeluh walaupun ujian itu terlampau hebat untuk kita . Semaikan dalam hati ikhlas kita menerima dan meredhainya , pertemuan hari ini pasti akan bertaut lagi dengan izin Allah .

حُبُّكَ الشَّيْءَ يُعْمِي وَيُصِمُّ
Cintamu kepada sesuatu , menjadikanmu buta dan tuli

Si perempuan mendoakan yang terbaik untuk si lelaki itu . Kenangku dalam doamu . Si perempuan mendoakan si lelaki jumpa perempuan yang diinginkan , yang sempurna dimatanya , pengajiannya , kehidupannya di pondok , dan kesejahteraan hatinya . Siapalah perempuan itu untuk mendampingi lelaki soleh sepertinya . Dia hanyalah perempuan biasa , yang mencari lelaki yang ikhlas , menerima dirinya seadanya dan tidak mempermainkan perasaannya dan paling penting , ada niat untuk memperisterikannya , bukan untuk mengacau dan dimainkan . Wallahualam .

“ Jika kau berikan hatimu ataupun cintamu pada manusia nescaya dia akan merobek-robekkannya . Tapi kalau hati yang pecah itu diberikan kepada Allah nescaya dicantum-cantumkan-Nya . Ertinya cinta dengan Allah pasti berbalas . Dan Allah tidak membiarkan orang yang dicintai-Nya menderita di akhirat. ”

|| Nota Pintu ||
Dah habis baca ? Menarik tak cerita itu ? Bukan kisah menarik atau tak . Tapi itulah kisah benar yang berlaku pada seorang perempuan itu . Wani coretkan dalam blog ini untuk pengajaran bagi perempuan , dan juga lelaki , sama ada pengajian pondok atau tidak . Kita tak tahu hati manusia , lain-ii . Alim , warak bagaimana pun dia , berpakaian tutup litup pun dia , janganlah mudah untuk memberi harapan yang tak pasti akan terbalas . Jika mulut berkata , dalam hati mungkin sebaliknya . Lagipun cerita cinta tidak dibalas ini adalah cinta remaja 20-an .


Cinta itu fitrah , jika ia hadir , kawallah ia dengan doa dan memohon kepada Allah . Jika tidak pandai mengawalkan , memang itu adalah dari syaitan . Maafkan salah silap atas penulisan wani di atas . Segala yang baik itu datang dari Allah dan buruk itu datang dari Allah tetapi disandarkan kepada diri wani .

Tanya pada diri kamu
" Untuk apakah masa mudamu ?? "

Siap-ii kanlah dirimu untuk bakal jodohmu , jika bukan jodoh dengan manusia , mungkin jodoh dengan kematian .


|| Terima kasih , Fi Hifzillah . Ilal LiQa'  ||



Tuesday, August 07, 2012

Segmen : Jom Join Bloglist Nurul

Selasa , 07 / 08 / 2012
! Assalamualaikum !
بسم الله الرحمن الرحيم



wanie tag untuk


Monday, August 06, 2012

Segmen : Jom Tambah Kenalan Di Hari Raya

Isnin , 06 / 08 / 2012
! Assalamualaikum !
بسم الله الرحمن الرحيم


Nak join ? klik banner :)

TAMAT : 25hb Ogos 2012
11 : 59 pm



Saturday, August 04, 2012

Sunyi ye :(

Sabtu , 04 / 08 / 2012
! Assalamualaikum !
بسم الله الرحمن الرحيم

Pejam buka , pejam buka , dah nak dekat berbuka dah ? korang buka puasa apa hari nie ?? Wahh ! macm sedap je maknan korang uh , delicious :) hehehe . Ah !? korang ada tye wani ta ?? alaa , ta dengarla , maaf , hihi . Wani tak bka puasa dengn mkanan pun , just air masak dan kurma ja . Bersyukurlah dengn apa yang ada , hihi . 

Hari nie , bkak puasa 2 orang ja , selalunya 6 7 orang , tapi hari nie sikit , sebab deme sume balek kampung ( rumah ) . Wani ?? ahaha , sadisnya . Cadang nak balek sungkai , tapi ta jadi , tiket dh beli , tiket tu buat jdi kenangan jela dan bila pandang tiket uh , wani akan jadikan pengajaran atas apa yg terjadi . Dekat sungkai , bukan rumah , sekolah menengah dulu . Rumah wani , jauh nun selangor sana .

Okeyla , selamat berbuka puasa :))


Entahlah

Sabtu , 04 / 08 / 2012
! Assalamualaikum !
بسم الله الرحمن الرحيم

Semalam ( 03 / 08 ) , ramai kawan aku yang balik umah . Aku ja ta balek , nak pi sungkai pun ta jadi :( Ta pe la , kite hanya merancang , Allah yang tentukan , mungkin ad hikmah disebalik apa yg terjadi .


Erm , mingu depan ( 13 - 17 / 08 ) ak akan menhadapai periksa pertenghan sem . Ya Allah , rasa takut je sebb dulu hadapi peperiksaan sek , nie kolej ( sem ) . Assingment plak , subjek aQidah tak siap agi , ustaz nak sebelm cuti raya , aduhh ! cmne nie ? Tadi bkak kawan pye microsoft office kawan , kump dy dh siap , kump ak ? huu ! hampeh , 1 haperak pun ta buat agi . Sob , sob , sob , hihihi . Pape pun , doakan ak do the best okey ? Doa korang , sebgai tulang belkang ak untuk truskan perjuangan ini :))



Wednesday, August 01, 2012

Tak Sabar Rasanya

Rabu , 01 / 08 / 2012
! Assalamualaikum !
بسم الله الرحمن الرحيم



Yeah , yeah ! hati nie rasa berbunga sangat . Nak thu sebb ap ? okey , mungkin bagi orangia hal biasa dan tak ad makna sangat , ad setengah orang mungkin macam wani . Wani seronok sangat sebab hari jumaat ini , insyaAllah , wani akan berjumpe dengan sahabat baik wani . Rasa macam dah lama terpisah tapi hanya beberapa bulan sahaja , belum menjangkau setahun lagi , hihi .


Saidatul ! nantikan daku di depan pagar abbasiah :)