Mereka kata

March 28, 2013

Rabu , 27 / 03 / 2013
! Assalamualaikum !
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Mereka kata , kita ini pelajar Sekolah Agama
Tapi kita ? Semakin malu untuk mengakui hakikat itu .

Mereka kata , kita ini menjaga solat ,
Tapi kita ? Kalau boleh ingin melakukan dihujung waktu solat .

Mereka kata , kita ini boleh jadi imam , 
Tapi kita ? Bagi alasan untuk mengelak " Eh ! ada orang yang lagi layak " .

Mereka kata , kita ini takkan mengumpat , 
Tapi kita ? Pantang ada geng , pasti nak bergosip .

Mereka kata , kita ini calon suami / isteri yang soleh / solehah ,
Tapi kita ? Layak ke gelaran soleh / solehah itu untuk kita ?? .

Mereka kata , kita ini jadikan Al-Mathurat sebagai amalan harian ,
Tapi kita ? Al-Mathurat itu apa ek ?? .

Mereka kata , kita ini mengamalkan sunnah ,
Tapi kita ? Perkara yang wajib pun entah ke mana .

Mereka kata , kita ini menutup aurat , 
Tapi kita ? Mempersembahkan aurat sebagai kebanggaan .

Mereka kata , kita ini Qiamullail dijadikan makanan mingguan ,
Tapi kita ? Last buat pun masa dekat SMA dulu .

Mereka kata , kita ini menjaga batasan pergaulan ,
Tapi kita ? Bertepuk tampar dengan ajnabi menjadi kebiasaan .

Mereka kata , kita ini penghafaz Al-Quran ,
Tapi kita ? Surah As-Sajdah masa exam PQS tu pun entah kemana .

Mereka kata , kita ini sedap mata memandang , 
Tapi kita ? Muka pun dah hilang Nur kerana jarang ambil air wudhu .

Mereka kata , kita ini membaca Al-Quran dijadikan kelaziman ,
Tapi kita ? Agak-ii la kan , berapa kali kita baca Al-Quran dalam masa seminggu atau hanya setahun sekali ??

Mereka kata , kita ini penuh ilmu agama di dada ,
Tapi kita ? Sekarang kita bukan pelajar Segolah Agama dah , jadi tak perlu belajar agama !!

                 **************************************************************************************

Diatas ini sedikit fenomena biasa dikalangan bekas pelajar sekolah agama . Sebaik sahaja melangkah keluar dari sekolah yang dikatakan SMA , SMKA atau Maahad . Sejajar dengan itu , segala tarbiah Ustaz dan Ustazah mereka diabaikan . Alhamdulillah , kita tergolong dalam bekas pelajar yang ada sedikit fikrah agama , tapi dalam kalangan kita jugak yang mencemarkan agama .
Tak malukah kita melihat budak bekas pelajar sekolah sains , sekolah menengah kebangsaan , malah bekas pelajar King Edward dan Methodist lebih menghayati agama dari kita yang bertittle " BudakSekolahAgama " . 0h ! terlupa pula , kita hanya bekas pelajar sekolah agama , tak perlu lagi menonjolkan ciri-ii murni Islam dalam diri . Tapi , ingatlah teman , sememangnya kita adalah bekas pelajar sekolah agama tapi kita BUKAN bekas penganut agama Islam . 

Kita masih beragama islam , Tidak berdesingkah telinga kita apabila mendengar orang kata " Alaa ,  budak sekolah agama pun buat begitu , begini dan cenggini " atau lebih menyakitkan apabila non-muslim bercakap " I tengok budak sekolah agama pun macam tu juga , patutlah Islam ini teruk " . Ya Allah , bertaubatlah kepada mereka yang telah berjaya menimbulkan fitnah besar kepada agama yang kita cintai ini . Islam yang tersebar dengan lelah dan keringat umat terdahulu dan nabi-ii terdahulu kita cemarkan dengan akhlak " BudakSekolahAgama " kita tu .

Mahu atau tidak , ingatlah kita pernah bersekolah agama , jadi sememangnya kita memegang tittle tersebut . Bukan kita sahaja , ramai lagi kawan-ii kita dari aliran yang sama BERUNTUNG dengan adanya tittle tersebut didalam diri mereka . Kita telah dijinakkan satu ketika dahulu dengan tarbiyah SMA , SMKA dan Maahad . Kenapa tidak sekarang kita kembali kepada diri kita yang dulu ?? Jadikan tittle " BudakSekolahAgama " itu sebagai wasilah untuk kita memperbaiki diri kita yang dipenuhi lumpur noda ini .

Artikel ini bukanlah dipetik atau dihadirkan untuk dasar ingin mengumpat ataupun mengata . Tetapi cuma ingin memperkatakan apa yang harus dikatakan . Bukan niat untuk mengecewakan semua pelajar dikalangan SMA , SMKA dan Maahad itu tidak bagus . Mungkin perkara di atas hanyalah semata-ii kes yang minoriti bukan mejoriti . 

Sekadar peringatan untuk diri ini dan kawan-ii yang sudi untuk diperingatkan . Bukan menyuruh kita alim seperti ulama' hebat , bukan ingin mengatakan taat seperti malaikat . Tapi cukuplah kita menjadi umat yang sebenar-benarnya umat .
Andai tidak mampu untuk buat semua jangan tinggal semua , dan jangan sampai MEREKA KATA , kita adalah harapan agama , Tapi kita ? Sebenarnya Sampah Agama 

- Jujur ku katakan , wani jugak bekas pelajar sekolah agama . Alhamdulillah , wani masih mengekalkan imej pemakaian di sekolah , memlakukan aktiviti-ii dikolej apa yang pernah wani buat di sekolah dulu , seperti baca al-mulk , baca al-mathurat pagi dan petang *kekadangjalubang-lubang,hehe* dan lain-ii . Allah masih jaga wani . Terima kasih Ya Allah :)

|| Nota Hati ||: Maaf seandainya ada kata-ii diatas yang kurang menyenangkan . Segala yang baik itu datangnya dari Allah dan segala keburukan itu datangnya dari Allah tapi disandarkan kepada diri penulis . Wani bukan penulis sebenar , hanya copy dan paste , jumpa dalam folder laptop , kawan wani yang ambik , sumbernya kurang pasti datang dari mana . Asif jiddan .





You Might Also Like

0 comments

Fanpage