Home Owner TutoriaL Lirik Lagu Dunia Iman Bookstore

Google+ Followers

Thursday, April 17, 2014

3 Waktu Dilarang Mandi

|| Assalamualaikum ||
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani


Apabila air tiada dirumah , maka kenalah buat catuan air sebanyak yang mungkin untuk bertahan sampai ada air . Bila tak ada air nie , waktu mandi pun macam berkurang . Cuma mandi waktu lepas bangun tidur dan nak masuknya waktu malam . Kita bukan boleh tiap-ii masa mandi , ada waktu-ii yang dilarang untuk mandi . Kadang-ii kita terleka .


 . 30 Minit Setelah Solat Asar atau Waktu Asar .
30 minit setelah solat asar itu adalah waktu dimana darah dalam diri kita ketika itu sedang panas , jika kita mandi ketika itu , akan menyebabkan badan menjadi lelah dan penat melakukan perkerjaan .

 . Setelah Maghrib .
Jantung kita setelah maghrib sudah mulai lemah untuk melakukan perkerjaan . Jadi , kajian menunjukkan bahawa ketika itu , jika kita mandi akan menyebabkan paru-paru boleh dimasuki air dan menyebabkan paru-paru basah .

 . Setelah Isya' sehingga jam pukul 12 Malam .
Setelah isya' , ini saatnya jantung kita berhenti dan melakukan istirehat , jika mandi ketika ini , akan menyebabkan kerosakkan jantung akibat masuk air . Sebaiknya mandi setelah 1 jam dari jam 12 malam . Antara pukul 2-3 pagi , itu akan lebih memberi tenaga kepada badan sepertimana bateri yang lemah di cas semula .

Sumber : Wechat .

|| Terima kasih , Fi Hifzillah . Ilal LiQa'  ||


11 comments:

  1. alamak..semua sllu di buat.

    ReplyDelete
  2. tp orang2 tue slalu kate, jgn mandi tgh2 malam, nanti badan lemah. mana nak ikut ni? haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha , tu la . Tapi sebaik nya . Jangan lah mandi hingga lewat malam , antara maghrib nak tunggu isya' tu pun boleh mandi .

      Delete
    2. Kalau mandi pukul 2 pagi lebih cemtu bole ke? Haritu mandi pastu bangun sahur rasa macam badan lemah :(

      Delete
  3. Baru tau. Selama ni dok lengah2 kan masa mandi. :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah . Selalu mandi ikut dan je :D

      Delete
  4. thanks for sharing dis!
    kunjungan balas dari segmen terjah MD. :)

    ReplyDelete
  5. alahai yang no 2 tu memang selalu la. Awak thanks for the info selama nie tak tahu pun ^_^

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum warahmatullah, saya nak tanya tentang waktu dilarang mandi.
    kalau asar 4.30..
    kita tak boleh mandi dari pukul 5 sampai pukul 12 la ?

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum warahmatullah, saya nak tanya tentang waktu dilarang mandi.
    kalau asar 4.30..
    kita tak boleh mandi dari pukul 5 sampai pukul 12 la kn ?

    ReplyDelete